Saturday, December 02, 2006

År av ungdom

Allt som har med rymden att göra är Framtiden. - Anders Häger-Jönsson

Som vi på bloggen tidigare avslöjat, rasar Tvillingtrenden vidare. På bussen till Farsta Centrum såg jag en ytterligare en. Jag tyckte först att det var Fredrik Reinfeldts okände tvilling, men insåg snabbt att jag bara blev missledd av mannens frisyr. Det var naturligtvis Henrik Dorsins okände tvilling! Skrämmande. Dessutom satt han och log under hela bussturen. Helt klart den onde tvillingen. Eller kanske inte onde. Snarare den galne.

Väl framme i Farsta slogs jag av att jag inte vandrat omkring i dess Centrum på mycket länge. Det tillhör det förflutna, tycks det. Farsta är nuförtiden istället stället där jag tar sprutor. Så har det ju inte alltid varit. Nej, Farsta Centrum har spelat en mycket viktig roll i mitt liv, i en övergångsperiod i tonåren. Perioden då "att hänga" började bli allt viktigare, nog för att jag aldrig "hängt i gäng"(och tack gode gud för det). Frågan är om det inte är att överdriva en aning att kalla det "att hänga", det jag gjorde någon gång i sjuan/åttan. "Att hänga i Centrum" göres ju bäst om man är några stycken, samt gör det varje dag, även om man egentligen inte gör något. Nej, det var mer "gå om kring i ett centrum och bränna timmar i olika affärer". Innan man börjat resa in till stan för att göra detsamma(När man väl började strosa omkring inne i Storstan, och inte bara i ett sömmningt förortscentrum, känndes "Förortscentrumperioden" med ens sjukt ocoolt och svennigt, "Shit, vad töntig man var"-aktigt).
(Här känns det som att jag är något på spåren, men inte riktigt har tid att skriva ned. Egentligen är det inte det som är det största problemet, utan mest att det känns som att om jag skulle fortsätta skulle inlägget helt tappa sin struktur, och börja flyta iväg helt(Kanske rent av börja flyta om kring i rymden, för att anknyta till citatet i inläggets början. Å andra sidan finns det nog inget som är så underhållande som när något helt tappar formen, och istället anarkistiskt börjar flyta runt. Men ett sådant inlägg får någon annan skriva. Dessutom har jag redan sabbat all möjlighet till anarki, iochmed den här onödiga parantesen. Men jag ska försöka att återkomma till ämnet.)

Ämnesbyte. Tack för att du skrev det här, du som skrev det. Egentligen borde jag gjort det. Men det är ju alltid trevligt när någon annan gör saker åt en, när man ligger hemma och såsar.

No comments: