Monday, January 15, 2007

Det var en sådan dag II

Igär hände det grejer, må ni tro. Snudd på att det var en sånhär dag. Eller inte kanske, då hände att slumpartat och härligt oplanerat, nu var det uppstyrt. Jag och Häger tog tåget till Vårberg och besökte Loppmarknade Formerly Known As Skärholmens Loppmarknad.

Vid ettiden träffades vi vid Skärmarbronx T-station. Mendans vi väntade på tåget roades vi av en affisch för filmen "Rosa - The movie". Jag gillar den. Den är lite som Vårbergs loppmarknad, den har allt man behöver, fast på ett annat sätt, då. En söt tjej, badande barn i bakgrunden, samt en deppig gohttjej med ett marsvin som husdjur. Eller var det en råtta? Jag tyckte det såg ut som ett marsvin. Råtta som husdjur är iofs SJUUUUUUUUUKT 90-tal. Nåväl, tåget kom, och resan blev en färd fylld med snack om godis, framtidens skitbackar, "God jul", David Beckham, Bredäng och säkert lite till. Väl framme i Sveriges The Bronx, började guldet nästan omgående. Jag hade inte varit i loppmarknade sedan flytten, och hade hört att det skulle vara mycket mindre. Det var det iofs, men det märktes inte så mycket som jag trodde. Vi hittade guld nästan direkt. Vi grävde runt bland skitbackar, skrattade åt gamla VHS;er, precis som förr. Dagens första inköp std Häger för då han hittade en gammal Video med namnet "Oh, vilken olycka", med T.K Carter i huvudrollen. Häger hade inte svårt att bestämma sig, för på omslaget kunde man läsa att filmen innehöll T.K Carter, Hollywodds nya "Eddie Murphy"(Autentiskt situatonstecken). Vi skrattade härtligt åt det, och lite till när påsen Häger fick när han köpte filmen var en "Tack att du källsorterar ditt skräp"-påse. Vi gick vidare och kryssade bland nollywood, Public Enemy, spiderman-bootlegtelefoner, smuts, tonvis med tecknad film, gamla tanter, en stol med fotbollsmöster(Två tillochmed) och allskänans annat loppmarknandit. På slutet hittade Häger en film med Hulk Hogan, med Hulk klädd i chockrosa. Vi åkte vidare till Skärholmen, och gick på Lidl.

"Lidl är som Skärholmens loppmarknad, fast med mat" - Häger

Inann vi hittade dit han vi irrar runt lite i centrum, upptäcka att Myrorna hade stängt, samt hamna i något som milt kan omnämnas som världens äckligaste parkeringshus. Hu. Väl inne på Lidl handlade Häger lite käk, sedan styrde vi oss hemåt. På tunnelbanan satt jag och häger och drog minnesvärda repliker ur Mats Jonssons samlade verk. Det var roligt. Jag har aldrig sett på Mats på det sättet, som de roliga replikernas mästare, kanske mest för seriernas seriösitet, men främst för att jag inte pratat speciellt mycket med andra om Mats serier, speciell inte replikerna, nog för att några hade fastnat även hos mig. Ganska många, faktiskt. (Kort utdrag av de vi drog: "Vad ska vi göra nu, busringa till Eilert Pilarm?" "WÖÖH, SUPE!", "En hemdator! En massa skitskivor! Inga bra böcker!" "ÖH, ere du som är han bögen i Blur?!", och så vidare. Fast vi lyckades missa "Bjökhagens bostadshotell, det låter ju inte som himmelriket, precs, men SÅ illa kan det väl inte vara?" (Rutan efter, framme i Björkhagen, tittandes på Björkhagens bostadshotell)"Ajfan")

Ja, gud vad skoj man kan ha. Allt som allt hann vi på vägen dit, där och tillbaka prata om Podradio, godis, Varanteatern, Marcus Gerdin, bloggläsare, Ison&fille, New York Cosmos, Joakim Lindengren, skit, guld, Hagsätravisningarna, Snäll!, Las Palmas, att köpa eller att inte köpa skit, den Finska jesus-kvinnan i Högdalen och en massa annat. Vissa saker är redan nämnda, andra håller vi för oss själva. En mycket lyckat Söndag på det hela taget.

2 comments:

Bad Boy HJ said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Bad Boy HJ said...

förresten, när jag närstuderade filmaffischen till Rosa the movie igen i morse när jag skulle ta tunnelbanan så märkte jag att jag kände igen den svarta killen med röda jackan nere i hörnet. Hmm, så jag kollade på medverkandetexten i affischens nederkant och såg att det var nån med som hette Christopher med. Då kom jag på vart jag kände igen honom från. Det är ju Chris från rapgruppen Lorentz och Chris (tydligen är de ingen grupp längre dock utan bara solo, det fick jag reda på när jag försökte boka dem till en klubb som jag och mina kompisar ska ha i februari. Får se om vi kan få dit Lorentz eller Chris själva istället). Jag fick genast fantastiska visioner: Rappare + 15 år + biroll i Hillary Duff:ig tonårsfilm = Sveriges Lil Bow Wow! Det här kan bli fantastiskt, nu behöver han bara göra en duett med Amy Diamond så kan vi ha en svensk version av en av världens bästa låtar