Monday, February 05, 2007

WÖÖH!

Glöm Thanksgiving. Glöm dden fjärde Juli. Dagen då Amerika är som mest America, och ineslutna i sig själva är en helt annan dag:

Super Bowl.

Igår gick den 41;sta av stapeln. Det blir inte mer "YEAH!" än Super Bowl("YEAH!" heter som bekant "WÖÖH!" på Svenska). Aldrig någonsin. Jag gjorde ett tappert försök att titta igår. Det gick inte speciellt bra. Utanför Nordamerikas gränser är det ett dödsdömt projekt. Utan öl, medtittare som man kan skrika "YEAH!" och "WÖÖH!" med funkar det liksom inte. Dessutom är det bara att konstatera: Det blir inte mer Amerika+sport än NFL. Jag kunde även återigen konstater varför (riktig) fotboll aldrig kommer att slå stor i staterna. Och vet ni varför? Klart ni gör. För att i football är det fyra perioder. Plus att man dessutom avbryter spelet och stannar klockan så ofta man kan. Alltså: Jättemånga tillfällen att sälja skräpmat på. I riktig fotboll bryter man matchen en(1) gång. Alltså bara ett(1) tillfälle att kränga mat, öl och liknande till publiken. Klart att en sådan kostig sport aldrig kommer funka över där.

Jaja, en bra sak förde iallafall cirkusen med sig. Jag har hittat något nytt att nörda ner mig i: Super Bowl-loggorna. Underbart. Varje super Bowl har sin egen lilla logga, med nummer och allt. Ni vet var jag tycker om sånt. Jag gillar verkligen att det är en ny vaje år, istället för en allmän logga man har varje år. Att det är olika förstärker verkligen intrycket av att varje är speciell. Detta händer EN gång, liksom. Jaja. Bara för er skull tar jag några favoriter.










No comments: