Friday, February 16, 2007

Nu ska vi ha PARTY! - Inlägg trehundra-superspecial! (Världens mest olydiga blogginlägg)

Ja, barn. Då var vi framme vid inlägg nummer trehundra. Då jag har uppmärksammat jämmna hundratal förut, gör jag det igen. För en tid sedan funderade jag på hur jag skulle uppmärksamma det den här gången, och jag kom på något. Dock kommer jag inte ihåg HUR jag kom in på det, men det ska förhoppningsvis inte göra så mycket. Ty jag kom att minnas något. inte för att det är något speciellt med det, då jag ständigt är säkert förankrad i det förflutna. Jaja. Jag kom att minnas...

Åren av Odåga.

Och nu syftar jag inte på "Odåga" som i "Snorunge", utan som i... ja, ni vet...

Saxat från Nördwikin(Jag vill minnas att det var jag som skrev den artikeln. Såklart, föresten):

Odåga
Filmvisning i Mangakai-regi. Ursprungligen en idé av Simon Lundström 1997. Simon ville göra en visning i lite mindra skala, istället för att blåsa på med stor Dougakai. Alltså en "Odåga". Till skillnad från Dougakai, skulle man på Odåga bara visa en serie/animé. Det blev dock bara en Odåga av det slaget. Åren senare, när Dougakai gått i graven, och Johan Nordström började anordna filmvisningar, tog han namnet "Odåga" till sina visningar. På grund av den historiska bakgrunden var Johans första "Odåga 2". De "nya" odågorna anordnades från December 2000 till Augusti 2002, och var mest kännetecknade av tekniskt strul av olika slag. Tolvan blev den sista.

Det finns egentligen inte så mycket mer att tillägga gällande fenomenet Odåga, förutom att de var inriktade på att köra nyare grejer. När jag skapade den här bloggen tänkte jag delvis fylla ut den med diverse topplistor av olika slag, då jag älskar topplistor. Det har inte blivit så mycket av den varan, förutom i början, men nu är det dags igen.

De öppnings/slutlåtar som är mest "Odåga", Topp fem

5. One Piece - Memories

4. Hellsing - Shine

3. Pretear - White Destiny

2. Mahojin GuruGuru - Magic of Love

1. One Peice - We Are! (Mer känd som "Till havs!")


Och eftersom detta är ett jubelinlägg, varför inte fräsa på med en lista till?

De för mig personligen viktigaste händelserna/ögonblicken under Odågaåren, Topp Tio

10. Jag träffar Tomas Antila för första gången. (Augusti -01)

9. Alla gånger utanför ingången till Biograf Focus, innan dörrarna öppnades. (Oktober -01-Augusti -02)

8. Jag vaknar och märker att min mamma inte väckt mig tidigare som jag bad henne, och hinner tänka "SHIT JAG KOMMER FÖRSENT TILL NIEA_7!!!!!!!" innan jag skyndar mig upp. (Oktober -01)

7. Jag öppnar dörren åt min Kusin Helen, varpå hon kommenterar min Sex Pistols-tröja med: "Men vad har du på dig?"(Märkbart förvånad, Juni -02)

6. Jag inser att det, tackvare att jag inte kan vara kvar på hela Odåga 12, eftersom det krockar med Kalas 2002, kommer att ta flera år innan jag kommer få se "Sen to Chihiro no Kamikakushi"(ÄKS Spirited Away) (Maj, respektive Augusti -02)

5. Simon Lundström upptäcker Dance Dance Revolution. (November -01)

4. Anders Svenssons Frisparksmål mot Argentina. (Juni -02)

3. Rökutvecklingen under Niea_7(Eller varför inte bara Odåga 8 i stort, Januari -02)

2. Jag ser Cirkelmagi Guruguru för första gången. (Oktober -01)

Och slutligen... Korka upp Champagnen, för här kommer EEEEEEEEEEEEEETTTTTTAAAAANNNN!

1. Jag går hem tidigt från Kents Konsert på Kalas 2002, bland annat efter att ha deltagit i allsången på "Pojken med hålet i handen", och Odågatiden tar slut. Det var roligt så länge det varade. (Augusti -02)

Bubblare:
Jonas Nelson vinner INTE teckningstävlingen på Odåga 8(Förvisso en speciell händelse, men dels vorde det roligare att ta med det bidrag som vann men det fick inte plats på listan, och dels var Nelsons bidrag inte speciellt bra i mitt tycke, så en SÅ stor skräll var det inte), Jag vinner över "Otaking" i Pyo Pyo(Förvisso kul, men lite väl internt) ochJag får utskicket till Odåga sju(Iofs ganska viktigt, men det var redan så mycket Odåga Sju på listan, dessutom var det annat viktigt som måsste in).

Sådärja. Tack så länge. Hoppas bara någon orkade läsa klart allt. Man kan ju alltid hoppas.

11 comments:

Sceleris said...

Samtidigt, i andra änden av landet (c:a '00-'01): Det enda en ung Sceleris kan se av Animesverige är Åke Rosenius "Sailor Moon"-sida på nätet. Typ.

Anonymous said...

Det är iofs inte så bara. Ahh, jag minns när jag var ung och tjuvade på skolans datorer och smygsurfade på "Sailor Moon i Sverige"...
/M

Bad Boy HJ said...

Shit, ett inlägg fyllt av guldets guld! Those were indeed the fucking days, men den openingen som är mest Odåga för mig är nog den til Karekano, speciellt klippet i början när tjejen eller killen visas med en blå himmel som bakgrund.

Anonymous said...

Anders: Okej. Ja, jag är ju lite yngre än du, så jag såg faktiskt inte Karekano på Odåga. Min enda relation till Odåga+Karekano är Tims citat om att enda gången han öppnat sin Karekano-box var när en vän till honom ville låna en skiva för att han missat några avsnitt på Odåga.

Anonymous said...

Jösses vad guld. På tal om smygsurfade, jag minns när jag i smyg skrev ut bilder på mangabrudar för att dekorera mitt skåp med. Det var tider det, tog till och med en bild av dörren. Synd att jg inte fick behålla den..

Anonymous said...

Lord_Zubat: Haha, GULD! Vad var det för bild som satt på dörren?
/M

Anonymous said...

Hehe...

Sceleris said...

M: Jag tänkte mest på att jag inte ens visste att det fanns folk som höll på med visningar och sådant där nere i söderland.

Anonymous said...

Sceleris: Okej. Ja, ska jag vara ärligt så var jag inte ens intreserad runt -00, utan allt började den där, på ett antal, mycket, mycket speciella hösten 2001.

Ha, nu kom jag på att jag inte skrivit något om det som kunde ha fött mitt mangaintresse(sommaren 2000)! Det får väl komma vid tillfälle.

När födds ditt intresse, föresten?
/M

Sceleris said...

Mitt intresse? Det fina är att jag kan använda nämnda "Sailor Moon"-sida som linjal: Det var nämligen strax efter första säsongen av Sailor Moon hade slutat. Jag missade övergången till Sailor Moon R, och var tvungen läsa ikapp vad som hänt i serien på nätet. Först då fick jag lära mig vad manga och anime var. Det var i mars-april 2000, strax efter jag fyllde 15.

We were just children, back then!

Anonymous said...

^_^ Fasen vad man känner igen sig... Det är fortfarande ett mysterium varför jag hamnade på manga/anime-spåret efter Sailor Moon sågs på min svartvita gamla tv-apparatur för länge sedan...