Sunday, June 25, 2006

Guld varde onekligen dess namn

Av en slump råkade jag komma in på Barnkanalen, när jag trixade med videon. De visade "De vilda djurens flykt". Det gjorde nästan ont. Ah, en riktigt god del av min barndom. Underbart. Jag hade dock lyckats glömma två sker, och det ter sig ganska bizzart att jag lyckades med det: 1. Temalåten är ju hur frikyrklig som helst. 2. Vissa av figurerna har getts så dialektala röstisar att det ibland är svårt att ta på allvar. Bäst(värst?) var de hariga kaninerna, som ojade om alltings eviga elände på klockren skånska. Underbart.

Jag gillade verkligen den serien som barn. Det är en av de serierna som jag som barn upptäckte/såg tillsammans med min kusiner. Den tillhör även den typ av serier, som kanske inte är fullt så vanlig idag, där skurkarna utgörs av främst människornas grävmasikner. Och där alla städer är skitiga, stökiga storstäder. Eller iallfall inga ställen man vill på i. Tänk, det var mycket sånt första halvan av nittiotalet/när jag växte upp. Kampen om skogarna, Fågelkriget(Med Harrysson på ugglan!) och så vidare. Gud, det känns som att jag borde fortsätta på det här spåret(om inte annat för att jag fått för mig att Jeff kommer gilla det här(Åhhhhh, META!)), men det får bli senare. Nu ska jag till Comics Heaven.

(En sista sak, dock. Vet ni vad de visade efter "De vilda djurens flykt"? Jo, Animaniacs. Mer guld, med andra ord. Jag tycker om barnkanalen. Den visar sånt jag såg på när jag agerade målgrupp. Det mår barnen bra av.)

1 comment:

Jeff said...

Gooooooa grejjor!
"Djurens flykt" var skitbra och jag var sååå avundsjuk på en kamrat som hade den på köpvideo. Jag vill dra mig till minnes attdet var någon brutta med där som var ganska yiffable, på det där sättet oms man yiffade innan man visste var yiff var för någe.
Förresten, Animaniacs? Iskallt! Tress McNellie gr rösten till de små lustigkurrarna och för alla oss som anser det vara ett partytrick av rang att kunna namedroppa röstskådisar som dubbat tecknad film, så vet vi ju alla vilken gigant Tress är. Hon har bland annat gjort den underbara engelska rösten till Pärlan, röstskådisat i Darkwing duck, Rugrats och Kingdom Hearts, för att nämna ett fåtal. Hon är en riktig superstjärna (precis som Saft sjöng [/nittiotalssyntreferens]). Jag beordrar er alla att googla upp henne genast om ni inte vet vem jag pratar om.