Friday, April 27, 2007

Världens minst eftertraktade yrke

För några år sedan när jag och Häger pratade i telefon, kom vi in på ämnet "Vilket jobb är längst ner på sammhälstrappan?". Vi kom fram till att det var kille som jobbade i "Gula Rummet" i Skärholmens loppmarknad("Gula Rummet" var ett rum fyllt med serietidningar, böcker, gamla filmer, mög... samt en vägg till bredden fylld med porr). "Han kan ju aldrig gå ut/gå på middag", minns jag att Häger sa. " - Vad jobbar du med? - Jo, jag säljer porr i Skärholmens loppmarknad". Ja, ni ser.

Jag minns inte när det var, men för en tid sedan insåg jag att vi hade fel, eller iallfall att "Gula rummet"-killen inte längre är längst ner. Vi har sedan ett par år tillbaka en ny KUNG på tronen. Ni har irriterat er på honom, jag har irriterat mig på honom och säkert era mammor också. Kungen är...

...Trumvirvel...

...Mannen i Jambaa!-reklamen!

Där kan vi snacka om att inte kunna gå ut. Tänk er följande bara:

En stor fest, typ femtioårsfest eller vadsomhelst. Två personer som sitter breve varandra börjar prata.
- Hej, dej har jag inte sett förut...
- Jo, hej. Jag heter Nisse, och du?
- Linda.

(De pratar vidare, om vem/vilka de känner på festen osv. Allt går Nisses väg, men förr eller senare kommer alltid Frågan)
- Så, Nisse, vad gör du på dagarna, vad jobbar du med?
- Jo, det är jag som är rösten i Jambaa!-reklamen.
- Vänta, är du seriös?
- Ja.
- Jag uppskattar iallafall din ärlighet.

#SMOCK!#
(Linda reser sig nöjd och går och sätter sig någon annanstans)

...Ja, ni fattar. Fast frågan är om det ens hinner ta så lång tid. Har han otur känner hon igen rösten med en gång.

1 comment:

Anonymous said...

I will not concur on it. I assume polite post. Especially the designation attracted me to review the unscathed story.