Sunday, October 22, 2006

Vännerna och alla skolans år

(En liten varning. När jag skrev det här inlägget hade jag inte möjlighet att stavningskolla det ordentligt. Jag tar med andra ord inget ansvar för eventuella stavfel. Ni har blivigt varnade. Och era mammor.)

Det har varit en bra Teve-vecka. Den har gett oss guldkorn som "Den åldrade Paolo Roberto kör en repa Bräjkdans" och "Bosse Ringholm spelar tennis mot Bert Karlsson". I Torsdags gick första avsnittet av "Fråga Anders Och Måns"(Fast det visste ni redan, va? För ni tittade väll?). Och mycket riktigt bjussade de oss på en riktig höjdare. Ett inslag om Byline(Där Jan Guillou omnämdes som "Janne G". Janne G... han är fan lös.) avslutades med att låten "Bailando" spelades, med en ny "Översättning" av texten, som Karaoketext. Fantastiskt. Efter att ha sett klippet några gånger upptäckte jag att melodin passa till att sjunga om andra saker än om en utebliven Byline. Jag antar att det beror på att det nästan var tio år sedan jag hörde låten senast, men varför har jag inte tänkt på att det går jättebra att byta ut texten mot ett ända långt "Din Mamma"? "Din mamma, din mamma, Din mammmmma". Underbart.
Igår firade SVT 50 år som kanal med pompa och ståt. Dock föll inte programmet mig helt i smaken. Ska man göra ett program av den sorten, ska(MÅSTE) man överdosera med klipp ur arkivet. Nu fick vi nästan inte se något alls. Om man nu, som exempell fått dit Arne Hegerfors, varför inte visa lite klipp med Arnie som komentator? Vist var det kul att höra honom snacka, men det räcker helt enkelt inte. Inte i det här fallet. Prata kan han göra på Idrottsgalan. Nåväl. Längre fram i programmet uppträdde Tommy Körberg samtidigt som man körde lite filmer ura arkivet(JA!) från olika historiska skeenden. Jag sat naturligtvis och väntade på några favoriter. Ingen kom dock, så jag fick nöja mig med den första JAS-kraschen(vilket inte är så bara), i vacker slow-motion. Det roliga, och överaskande("Jag vart överaskad" HAHAHA) var att min mamma kom med någon kort kommentar om att "Det var roligt", och syftade(Främst) på "Jäävlar, Jäävlar, åh Jäävlar". Jag blev nästan chockad. Där kan man snacka om humor över åldersbarriären. Tack, mamma!

I Fredags insåg jag varför man aldrig ska svika sin gamal grill, för andra den på rad hittede jag något guld i en dagstidning på grillen. Uppe i högra hörnet på Citys Fredagsbilaga fanns en bild på Joker från Rederiet. Breve bilden, texten "SÅ JÄKLA NITTOTAL". Det borde finnas fler som jag, och det är lika härligt varje gång jag upptäcker att det gör det. Jag hade hittat hem. Här har vi artikeln, föresten. Boken ska jag köpa vid första bästa tillfälle.

No comments: