Sunday, January 13, 2008

Blå plast

Igår visade de världens förmodligen bästa film på teve. Rocky IV. Om någon undrar vad 80-talet handlade om är det bara att visa den. Där finns verkligen allt: Den romantiserande bilden av en framtid i HI-TECH, musik av typen "Så överdrivet bra exempel på vanförestälningen av vad 80-talet egentligen handlade om att man inser att den inte kan vara gjord "på riktigt"", Stalones slöa röst, och framförallt: Väst mot Öst.

Jag såg filmen ifråga för första gången i våras. Jag blev helt besatt av Ivan Drago. Jag är inte västervriden det minsta, eller av någon annan anledning förtjust i Sovjetretro, men hallå! Kolla killen. Han har allt: Utseendet, världens snyggaste flickvän(Seriöst! Frågan är om någon kvinna någonsin varit mer atraktiv än Brigitte Nielsen är i de filmen. Jag tvivlar å det starkaste), världens snyggaste frisyr, den kalla Manliga utstrålningen och typ filmhistoriens bästa repliker. Besattheten bara växte, speciellt som jag spelade av filmen. Jag såg de bästa scenerna om och om igen. Jag kärade ner mig i ett årtionde.

När jag nu såg filmen på teve igen slogs jag av en sak. Hur fan kunde Rocky vinna? Visst, filmen är så otroligt propaganda att teven nästa exploderar, men ändå. Om nu jänkarna vill framföra budskapet "Sovjete suger, vi är bäst" kunde de väl ha gjort en film om någon av de gånger då de bevisligen klappade till Sovjet hårt på Käften: Summit Series -72(Iofs Kanda istället för USA, men resultatet var det samma), Miraklet på Is eller vad som helst. Varför dra ner Ivan Drago, världshistoriens coolaste Man, i smutsen. Dessutom. Titta på Rocky. En tunnis med ett fult efternamn. Klart som fan att han hade dukat under efter en halv rond. Att han skulle klara FEMTON jäkla ronder... Jo, tjenare.

Någon kanske börjar yla om att "Men hallå, sporthistorien är full av "David och Goliat"-exempel". Jo, jag vet. Men då har det ändå funnits en logik i det. USA vann mot Sovjet -80 därför att Sovjet såg på dem som oerfarna skolpojkar(vilket de var), som omöjliigt kunde rubba dem. USA bara smackade på, och vann därav. Men det här? Ett asmanligt muskelberg, som i matchen innan dödat sin motståndare, smackar på för fullt, och borde mosat sin motståndare som en mygga, men ändå förlorar han.

Propaganda, visst. Den ärlige Amerikanaren mot den superdopade Ryssen. Men det är ju bara SÅÅÅÅÅÅÅ ologiskt. De borde släppa en oklippt version där Rocky Fjäderboa åker på däng. Som det heter, jag skulle köpa den.

- Alltså, hela grejen med den filmen är ju att man vill ligga med dem. Man vill ligga med Dragos flickvän och man vill ligga med... Nej, man vill inte ligga med honom. Man vill vara Ivan Drago som ligger med sin flickvän.

No comments: